ЦИА и "културни ратови" против Кубе, Русије...

Напомена преводиоца: Израз "cultural wars" сам превео дословно - културни ратови, иако на српском језику не звучи баш најприкладније. Има ли некултурних, неуљудних ратова? Тачније би било "ратови преко културе". Али шта да се ради кад Вики(педија) каже Културни рат.


ЦИА за државне ударе и субверзивне активности у другим земљама користи и културне делатнике. Тако каже кубански двоструки агент Раул Капоте. ЦИА вероватно и у Русији користи исту технику.

"ЦИА има стварну контролу над масовним медијима и индустријом културе у САД и широм света. Нема ту никакве теорија завере", каже Раул Капоте у интервјуу за бразилски портал "Сул21" (Sul 21 – Politica, Futebol, Mundo e Cultura.).
Кубански писац Капоте је за обавештајну службу своје земље радио од 2004. до 2011. године, као двоструки агент у ЦИА-и. Американци су од њега тражили да створи "нови тип опозиције" која би започела "меку револуцију" и рушење комунистичког режима на Куби после одласка Фидела Кастра.

Иако је називају меком, по "98 метода ненасилне акције" Џина Шарпа, за револуцију се предвиђа извођење насилних радњи, као што је "побуна" против владајуће структуре.

"Идеја ненасилног рата је подривање темеља власти све док влада циљане земље не изгуби контролу над ситуацијом", каже Капоте.

Замисао је да се влада сруши изнутра да би се створио хаос, после чега се могу предузети и драстичније мере, каже кубански писац, додајући да је ЦИА ову технику применила у Венецуели, Ирану и Либији, а и "даље је користи у другим деловима света".

ЦИА је на Капотеа обратила пажњу када је био двадесетогодишњак, члан омладинске организације песника, сликара и писаца у граду Сијенфуегос.

"Прво нам се обратио сарадник париског "Пари мача" Денис Рајхлер, за нас појам спортсог новинарства", објашњава Капоте.

"Спојио нас је са невладиним организацијама, које су, званично, биле заинтересоване за финансирање кубанских уметничких пројеката."

Али је ЦИА код Капотеа оманула, превидела је да постоји разлика између критичког односа спрам владе и мрзети Кастра. Када је кубанска служба безбедности Раулу Капотеу предложила сарадњу, пристао је. Године 1994. је постао председник синдиката радника у култури са више од 40,000 чланова, што га је, каже писац, "учинило још интересантнијим за ЦИА-у, јер сам био први човек веома јаког синдиката који окупља безмало све културне делатнике - ликовне уметнике, музичаре и писце".

Капоте је ЦИА-у обавештавао о начину живота и делатностима младих људи Кубе, а "они су ме саветовали које информације треба промовисати".  Тако се радило више година, све док ме 2004. нису ставили на свој платни списак."

"Регрутован сам 2004. године са веома специфичним задатком. Мој посао је био да промовишем културни рат, рат у свету идеја. Често користимо сложене изразе да дефинишемо ту врсту рата, кажемо, на пример, "политичка и идеолошка субверзија", али за њих је то једноставно "културни рат".

"ЦИА контролише масовне медије и индустрију културе по целом свету. Лично сам искусио да то постоји, да није никаква теорија завере, као што неки верују."

Замисао ЦИА-е је стварање "новог типа опозиције" по универзитетима и институтима. То се ради преко грантова, слања студената на студије и разне курсеве у оквиру програма потпуно невиних назива. На пример, ЦИА ће послати писца на неки стваралачки курс у Јерусалиму, али ће га тамо уствари подучавати како се збацује режим на ненасилан начин.

"Број светских лидера који су учествовали у таквим програмима заиста је импресиван", каже Капоте.

Курсеве те врсте држе Институт "Алберт Ајнштајн", српски Центар за примењену ненасилну акцију (CANVAS), као и неке друге институције чији је оснивач Џорџ Сорош. Према ЦИА-ним стандардима, ако један од полазника постане активиста опозиције, задатак се има сматрати извршеним.

Први покушај обарања кубанске владе учињен је 2006. године. "На Фиделов рођендан 13. августа, требало је да у Хавани изазовем побуну и позовем на протесте против преношења власти Раулу Кастру", каже писац. "Требало је да говорим да је земља у хаосу, да САД треба да се умешају да би зауставиле кршења људских права." Али план није успео, људи нису излазе на улице, каже Капоте. Американцима је за неуспех дао објашњење да Кубанци за побуну нису спремни јер  у земљи нема ни слободе говора, ни интернета.

"После тога смо добили најсавременије уређаје, подучавали су нас најновијим технологијама. 2007. године сам добио комуникацијски уређај за безбедну сателитску везу са Министарством одбране САД, који сам користио за контакте са шефом у Вашингтону.

"Речено ми је да ће Светска банка, Међународни монетарни фонд и кубанска заједница у иностранству подржати реконструкцију кубанског друштва. Уствари, после промене власти све би било приватизовано, укључујући здравство и социјално осигурање, и увела би се драстична штедња.

Била је то занимљива партија шаха. Морао сам да их уверим да је њихова тактика успешна, што је било заиста тешко извести. Њихов пројекат је имао много недостатака. Подучавали су нас да револуција зависи од једне особе. Али Кубанску револуцију није извео само Фидел Кастро. Греше и што верују да је кубански народ наиван.

Капоте је оставио "шах" 2010. године, када је избио грађански рат у Либији. "Кубанска влада ме је замолила да јавно осудим осудим америчку Централну обавештајну агенцију", каже Раул Капоте.

После су избиле кризе и у Украјини и Аргентини. Ако међу нашим читаоцима има неког ко верује да у Русији нема културног рата, тај је у заблуди. А да ли има двоструких агената? Надамо се.


Сродни текстови:

- Зашто Сједињене Америчке Државе сада нормализују односе са Кубом?
- Јеврејска телеграфска агенција: Зближавање САД и Кастра код кубанских Јевреја изазива забринутост
- Кубо, чувај се!
- Ћирилизовано: Куба (9)


Аутор: Љуба Лулко
Извор: CIA's cultural wars topple unwanted regimes worldwide - PravdaReport
Превод: Ћирилизовано
Покровитељ преводилачке делатности блога "Ћирилизовано": Јелички дукат
 

Коментари