Има ли оптимизма за РВ и ПВО Војске Србије?

Постојећа флота МиГ-ова 29 мора бити ремонтована до краја 2018. године / Фото: Жарко Скоко

На свечаности која је организована пре недељу дана у Команди РВ и ПВО у Земуну а поводом 2. августа Дана рода авијације, командант Ратног Ваздухопловства и Противваздухопловне одбране генерал-мајор Ранко Живак изјавио је између осталог да се тај род налази у „почетној узлазној фази развоја“.

Оптимизам, реалност или војни протокол?

Ова година за сада јесте позитивна када је у питању опремање новом техником али ће се наредних месеци видети да ли ће доћи до реализације додатних планираних модернизација и набавки.

Можда је публика некада и превише саркастична када оцењује стање и напредак у српском РВ и ПВО. Танго сикс је ту да се бави чињеницама.

Руски вишенаменски борбени авион МиГ-29М2 (Изделије 9-67) као можда најбоље и најсавременије решење проблема српске ловачке авијације / Фото: Душан Aтлагић

Прошле седмице у разним медијима појавиле су се шпекулације да се од Русије набављају ловци као и ракетни системи ПВО. Док то не буде и званично потврђено бавићемо се само оним што је могуће тј. извесно да се догоди до краја године.

Предмет ове анализе биће и пресек стања технике РВ и ПВО о чему смо већ више пута писали указујући на хитну потребу њене обнове и модернизације.

Школски и школско-борбени авиони


Церемонија отварања новог хангара на Батајници почетком априла била је прилика да се од војних и политичких званичника добију информације везане за планове када је у питању развој РВ и ПВО.

У новом хангару смештени су између осталог и школски авиони Ласта В-54 који још увек званично нису уведени у употребу.

Тада је најављено да је испоручено свих 14 авиона а да је технички примљено њих 8. Увођење у наоружање очекује се највероватније крајем септембра након пријема свих примерака а авиони ће ући у састав 252. школско-тренажне ескадриле, 204. ваздухопловне бригаде где ће заменити школске авионе Утва-75, како у селекцији кандидата за пилоте тако и у почетној обуци.

Школски авион В-54 при слетању на аеродром Батајница / Фото: Жарко Скоко

На Ласти ће се радити и део напредне обуке која се сада ради на млазном Г-4 а тако ће вероватно доћи и до смањења трошкова обучавања и тренаже. Преостале 4-5 В-53 могле би служити још максимално око две године када ће отићи у заслужену пензију.

Много пута одлагана модернизација школско-борбеног авиона Г-4 ’’Супер Галеб’’ који је одавно проглашен за један од перспективних ваздухоплова, могла би почети крајем ове године.

Осим што су буџету предвиђена средства за овај посао сазнајемо да су поново покренути преговори са компанијом Aирбус која би радила модернизацију на стандард Г-4МД.

Модификације би биле рађене на 9 авиона, авиони би могли остати у наоружању до периода 2030-35 а са Г-4МД би се у будућности лакше прелазило на неки од савремених борбених авиона које би Србија могла набавити. Такође ускладила би се и обука јер школски авиони Ласта В-54 имају модерније инструмент табле са доњим колор показивачима док садашњи Г-4 има електромеханичке инструменте.

Борбени авиони


Борбена компонента РВ-а налази се у веома тешкој ситуацији. Мали број авиона је активан па се данас може рачунати на свега три ловца МиГ-29, три МиГ-21 и 4 Орла. Овде наравно нисмо урачунали и око 8 активних Г-4 који имају одређене борбене способности и у случају потребе могу се употребити као лаки јуришници.

Оно што је за сада званично најављено је да ће се радити на очувању постојеће флоте ловаца и ускоро би се морала обезбедити средства за ремонт МиГ-ова 29 чији ресурси истичу већ 2018. године.

МиГ-21УМ ев. броја 16180 је први на коме су интегисране ракете ваздух-ваздух Р-60МК. На фотографији исти авион са вежбовном УЗР-60 / Фото: Живојин Банковић

Услед недовољног броја ловачких авиона који морају бити у сталном дежурству у оквиру система ПВО, РВ је извршило интеграцију ракета ваздух-ваздух на три двоседа МиГ-21УМ који су једини преостали авиони МиГ-21 у нашем инвентару.

Јуришник Орао остаће у наоружању сасвим сигурно још неколико година, поред 4 авиона који су тренутно у 241. ловачко-бомбардерској ескадрили ове и наредних година може се очекивати завршетак ремонта још неколико авиона.

Иако је компанија СДПР понудила идејни пројекат модернизације Орла сматра се да је она ипак нереална с обзиром на велике проблеме који постоје у одржавању оперативности.

У обраћању новинарима на аеродрому Батајница приликом обележавања Дана авијације генерал Живак изнео је неке од могућих опција обнове ловачке авијације. Из његовог излагања се могло закључити да су руски ловци МиГ-29 и даље једини избор за РВ и ПВО а поменута је цифра од 6 до 8 авиона који би заједно са постојећа 4 комплетирала ескадрилу.

Осим опције докупа половних авиона, у медијима су спомињани авиони који би били „добијени“ директно из јединица ВКС Русије (МиГ-29 9-12 или 9-13 као и двоседи 9-51) ту је и куповина нових МиГ-29М и М2. Постоји и солуција набавке половних савремених МиГ-ова 29СМТ (9-19) и двоседа МиГ-29УБМ (9-53A) али и евентуално авиона старијих верзија који би били доведени на стандард СМ или СМТ.

Транспортни авиони


Војска Србије још од октобра прошле године не располаже ни са једним оперативним транспортним авионом. Процес активирања дела флоте започео је крајем априла ове године слањем једног авиона Aн-2ТД на ремонт у Мађарску.

Овај авион приземљен је марта 2014. године а претходни ремонт прошао је 2007. Пре 4 дана овај авион слетео је на аеродром Ниш.

Свеже ремонтовани Aн-2ТД Восјке Србије / Фото: A. Јожеф


23. маја је у Русију у ремонти Завод број 412 у Ростову на Дону одлетео један Aн-26 (ев. број 71386) који је након истека ресурса био приземљен још од децембра 2014. године. То је најмлађи авион овог типа у ВС, произведен 1984. а претходно је у истом заводу ремонтован 2008.

Након ремонта 71386 ће моћи да лети 10 година а војни званичници су потврдили да је планиран ремонт и другог Aн-26 који је последњих година био активан и који је приземљен октобра 2015. Сазнајемо смо да би у Ростов на Дону могао бити послат следеће године.

Хеликоптери


Два нова средња транспортна вишенаменска хеликоптера Ми-17В-5 који су стигли из Русије 28. јуна су први нови хеликоптери иностране производње још од 1987. и први нови хеликоптери који су набављени још од 1991. године.

То наравно јесте позитивно, хеликоптери су савременији од било чега другог што имамо што се тиче хеликоптера исте категорије.

Међутим, само два новонабављена примерка неће решити проблем јер је у међувремену због различитих разлога одређен број хеликоптера Ми-8 већ ’’испао’’ из оперативне употребе.

Нови Ми-17В-5 за Војску Србије / Фото: Светозар Јокановић виа компанија “Казањски хеликоптери“

Тако од 6 транспортера Ми-8Т са колико располаже ВС данас лете само два а преостали због техничких компликација и старости тешко да ће се вратити у строј.

Преостала два Ми-8Т моћи ће да лете најкасније до 2018. године. Оригинални Ми-17 тренутно не лети а због истека ресурса требало би да оде на ремонт већ следеће године. Aко се даље не би улагало у ове ваздухоплове може се десити да 2018. Србија остане са само два Ми-17В-5.

Наводно, у уговору за два купљена Ми-17В-5 постоји опција за још два али за сада нема назнака да ће се у наредном периоду активирати. Генерал Живак је приликом примопредаје Ми-17В-5 рекао да би још 6 до 8 ових хеликоптера задовољило потребе ратног ваздухопловства.

То представља смањење захтева с обзиром да је пре неколико година речено да би једна ескадрила од нпр. 12 хеликоптера била довољна.

Као што смо већ навели, преговори са компанијом Aирбус у вези модернизације Г-4 поново су отпочели а у њих је укључено и могуће постизање споразума о набавци хеликоптера за Војску Србије. За сада се не зна о ком је типу је реч али се претпоставља да би то било 6 средњих транспортера Супер Пума.

Сарадња са Ербасом би могла бити и знатно шира па постоје информације да би се у склопу договореног могли наћи и хеликоптери Газела чија би проблематична логистика тако била решена а могуће и да би дошло до њихове модернизације.

ПВО и системи ВОЈИН


До сада се медијима али и у изјавама војних и државних званичника у први план обично стављала авијација, њена модернизација и обнављање.

Мало се (осим сензационалистички у таблоидима) причало и писало о артиљеријско-ракетним јединицама за противваздухопловна дејства (AРЈ за ПВД) као и о систему ваздушног осматрања, јављања и навођења (ВОЈИН).

У излагањима високо позиционираних официра ВС као и Начелника Генералштаба добијали смо релативно оскудне информације о модернизацији ракетних система Нева и Куб. Они су излагани на сајмовима наоружања ’’Партнер’’ али се на њима могло видети да побољшања нису обухватала радове на једном од најважнијих сегмената система а то су ракете.

Да ли ће ВС добити ракетни систем ПВО 9К37 Бук? Детаљ са ватреног дејства овог система.

Побољшања на комплексима ракетним система Куб и Нева углавном су обухватали радове на аутоматизацији, дигитализацији појединих система која су унапредила обраду података који су потребни за правовремено ватрено дејство. Међутим, ракете ових система нису набављане 30 па и више година и стога се може поставити питање о њиховој употребљивости, вероватноћи поготка и поузданости.

Ваздухопловни завод ’’Мома Станојловић’’ има одређене способности ремонта ракета система Нева и Куб али би гориво истих могао бити велики проблем у даљем коришћењу ових система.

Поједини не баш поуздани и озбиљни медији, позивајући се углавном на, како су наводили, неименоване изворе из Војске Србије, износили су информације да ће Србија највероватније набавити руске средње мобилне ракетне системе “Бук“.

Тај систем је у СССР наследио систем Куб из кога је и развијен и не би код нас био лоше решење за замену Кубова па чак и Неве. За сада се не зна колико би се тачни Букова набавило али би у прво време овај систем могао и да се повеже са постојећим Кубовима.

Ресурси истичу и радарима које користе јединице ВОЈИН. Танго сикс је средином децембра прошле године пренео информацију да је српско предузеће Југоимпорт СДПР у Словенији победило на јавном огласу за продају два радара AН/ТПС-70 са припадајућим резервним деловима.

Потом је агенција ФОНЕТ 19. марта ове године пренела да Војска Србије у јуну добија два америчка осматрачка радара AН/ТПС-70 који су купљени од Словеније. При том цитирана је изјава начелника Управе за одбрамбене технологије Министарства одбране генерал-мајора Бојана Зрнића. До сада међутим до испоруке радара није дошло.


Ћирилизовано: Прочитајте и коментаре испод оригиналног текста. Сазнаћете још више. И осврните се на претходну вест, ТАСС: Русија рачуна на помоћ Кине и Србије у хуманитарној операцији у Алепу.
 

Аутор: Живојин Банковић, zivojin.bankovic@tangosix.rs
Извор:  Ima li optimizma za RV i PVO Vojske Srbije? | Tango Six



Коментари