Министарство одбране враћа у строј "млазне" тенкове

Осавремењени Т-80БВ ће трошити мање керозина и прецизније погађати непријатељске тенкове и пешадију


Фото: РИА Новости / Михаил Воскресенски

Министарство одбране, АД "Омсктрансмаш" и ЗАД (затворено акционарско друштво – прим.прев) "Специјални пројектни биро транспортних возила" из Санкт Петербурга ће вратити у строј тенкове Т-80БВ, које у армији зову "млазни" због карактеристичног "авио" звука рада мотора. Током осавремењивања, тенкови ће добити нови систем управљања ватром и побољшану заштиту и биће им смањена потрошња горива. Предаја ремонтованих и осавремењених "осамдесетки" војном одсеку ће почети 2017. године.

Током осавремењивања, ремонтована борбена возила ће добити нови систем укључења генератора и стартера паљења, савремени систем управљања ватром (СУВ) "Сосна-У" ( СУО- система управления огнём Сосна-У) са термовизијском камером, ласерским даљиномером и системом за праћење циљева.  Т-80БВ ће од непријатељских пројектила и ракета штитити блокови модерне динамичке заштите. Осавремењени тенкови ће бити изузетно погодни за рад у тешким климатским условима Далеког истока, Сибира и арктичког региона.

„У овом тренутку, припремни радови за почетак модернизације првог Т-80БВ су већ завршени, - рекао је "Известији" главни конструктор тенкова Т-80 Александар Умански. Од идуће године, у складу са документацијом коју су припремили АД "Омсктрансмаш" и наше предузеће, почеће радови на ремонту и осавремењивању тенкова добијених од Министарства одбране. Процес ће бити спроведен у "Омсктрансмашу". Тачан број осавремењених тенкова и рок су утврђени захтевима Министарства одбране.

Када су ушли у наоружање крајем 1970-их, тенкови Т 80БВ су се због уграђених гасних турбинских мотора (ГТМ) снаге од 1.000 и 1.250 КС одликовали високим степеном покретљивости (брзином, великим убрзањем, глаткоћом вожње). "Цена" ових врлина је, у поређењу са дизел тенковима, већа потрошња горива којадостиже у најтежим условима осам литара по километру (поређења ради, код тенкова Т-72 и Т-90 потрошња је 2-4 л).

Тенковски ГТМ уграђен на Т-80БВ је по конструкцији  сличан мотору хеликоптера. За разлику од мотора са унутрашњим сагоревањем, сви процеси у турбинском мотору се јављају због кретања струје гаса. Захваљујући овом решењу, ТБМ ради без губитка снаге и стартује чак и на температурама од - 50 степени без проблема. Компримовани ваздух из компресора улази у комору сагоревања у коју се убризгава гориво, које сагорева и генерише велику количину врућих гасова сагоревања под високим притиском. Затим се на турбини енергија конвертују у механичку на рачун ротације лопатица.

Звук стартовања мотора Т-80 је лако препознатљив - подсећа на звук стартовања авионског мотора. Због тога Т-80 у армији називају "млазним тенковима". Иако по покретању, за разлику од дизел тенкова, тенкови са ГТМ постају практично бешумни.

По речима бившег начелника Главне управе за оклопна возила и тенкове Министарства одбране Сергеја Мајева, војска ће после осавремењивања  Т-80БВ добити савремене тенкове, који су, између осталог, много способнији од других машина за рад на ниским температурама.

“Т-80 је у армији увек заузимао посебно место“: каже за "Известију" Сергеј Мајев. „Програм његовог осавремењивања је донет још 2002. године, али реализација тада није била могућа“. У оквиру тог програма је планирано да се обнови 3000 тенкова Т-80. Тада су за Т-80 урађени систем јединственог борбеног одељка и нови топ за који је произведена посебна граната побољшаних могућности, систем динамичке заштите, а развијен је и низ других побољшања. Као резултат тога, осавремењени Т-80 по својим карактеристикама, па и по економичности потрошње горива, може да се мери са савременим Т-90.

Према специјализованој публикацији „Милитари баланс“ (Military Balance), у магацинима руске војске тренутно се налази три хиљаде Т 80БВ, док је око 200 тенкова Т-80У још у наоружању тенковских пукова 4. гардијске кантемировске тенковске дивизије.

Известия

Напомена преводиоца: Тенк Т-80 је први пут био у „ратним условима“ у Чеченији и по многим подацима није се баш показао. Најчешће због необучености посада и начина употребе. Остајао је без горива јер су га посаде непотребно дуго држале на „леру“ а и употреба без заштите пешадије је доводила до великих губитака због слабе заштите од чеченских ракетних бацача. По уласку у наоружање Т-72 и Т-90, скоро сви Т-80 су повучени из употребе (призведено је преко 5000 комада). За разлику од нас, Руси су их оставили у складиштима, а не претопили. На крају су одлучили да Т-80 осавремене и исправе све мане којих заиста нема много. Три хиљаде тенкова је страшна сила ма какви они били. Фата је Фата ал` двапут је двапут, што каже виц, односно, често у рату бројност односи превагу над квалитетом, а што је показала највећа тенковска битка код Курска.

Препоручујем да погледате...



и...



Аутори: Дмитриј Литовкин и Алексеј Рам
Извор: Минобороны возвращает в строй «реактивные» танки - Известия
Превод: Мирослав Младеновић / Ћирилизовано
Приређено на 
BunsenLabs Linux

Коментари

  1. А како се врши пренос са турбине на гусенице? Да ли је у питању трубо-генератор и електро-мотори, или уљни компресор (у шта сумњам)? Кад би мени дали - ја бих то решио кајишником, срећа па ми не дају ((

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Мирослав Младеновић јесте пилот, али ће ваљда умети да Вам одговори. У току дана, не ноћас.

      Имајте разумевања, матор је то човек, рано иде да пајки, а не као ми, омладина.

      Избриши
    2. По свим подацима који се могу наћи на интернету, од много већих познавалаца оклопне технике од мене, мислим да је пренос снаге неки механички начин а не преко електромотора. По руским сајтовима који то описују веома штуро пренос снаге на трансмисију је преко редуктора.
      http://t80leningrad.narod.ru/tank_t80_7.htm

      Избриши

Постави коментар