Словенија: Позоришна представа на основу истраживачког новинарства

Представа поводом 25. годишњице словеначке самосталности говори о трговини оружјем и аферама у које су били умешани некадашњи државни врх и безбедоносне агенције


Фото: Нејц Саје, www.mladinsko.com

У Љубљани је у копродукцији Словенског младинског гледалишча и Завода Маска 20. априла одржана премијера позоришне представе Република Словенија која говори о периоду када је ова држава стицала независност. Представа је написана по налазима истраживачких новинара а састоји се из три сегмента.

У првом делу пензионисани мајор словеначке територијалне одбране, контраобавештајац, прича како је у просторијама Министарства одбране пребројао више од десет милиона тадашњих немачких марака. Новац је долазио од продаје оружја у Хрватској и Босни и Херцеговини.

Други део приказује председника Словеније који са пет сарадника из политичког врха разговара о трговини оружјем преко Словеније, за шта наводе да мора остати тајна. Ово је заправо приказ транскрипта стварног састанка из јануара 1993. године, на коме су, између осталих, учествовали Милан Кучан, Јанез Дрновшек и Јанез Јанша. Са транскрипта је 2011. године скинута ознака тајности.

„Ништа није у складу са истином. Јер постоје две истине. Једна за јавност, а друга за то“, изговара глумац речи једног од учесника састанка на коме се причало и о томе како зауставити медије који пишу о трговини оружјем.

Директор позоришта Тибор Михелич Сајед каже да је занимљиво како је та стварна политичка ситуација била кључна у периоду настанка државе. Додаје да на сцени нема заговарања политичких ставова или упирања прстом, већ се интерпретације код гледалаца јављају саме.

У трећем делу је приказ афере „Депала вас“ из 1994. године, када су војни специјалци ухапсили и претукли информатора који је тражио податке о трговини оружјем. У представи су приказане три различите верзије и две интерпретације догађаја од званичних лица – све на основу изјава актера на суђењу. Случај на суду је оконачан без пресуде, због застаревања.

Специфично за представу је што су њени аутори одлучили да остану анонимни, укључујући и истраживачке новинаре који су били сарадници. То је урађено с циљем да у првом плану не буду они него информације изнесене на сцени.

Извор: CINS

Коментари