Затрована "одма' генерација" и интернет медији у 21. веку


Према сајту "Радио Слободна Европа",  на безличној петроградској четвороспратници у Улици Савушкине истакнута је табла са безазленим натписом "Центар за истраживање интернета".

У згради ради владин тим професионалних тролова који распоређени у четрдесетак соба и сменама од 12 сати крстаре интернетом и постављају прокремаљске коментаре по форумима и веб-сајтовима.

Петроградски блогер Марат Буркхард је недавно у детаље описао "тајну" делатност својих колега, који су, како рече, "политички неписмени млади људи" које шефови морају да брифују о актуелном на почетку сваке смене и стално држе под надзором.

Добро. Али сад треба напоменути да је извор, "Радио Слободна Европа", ноторно пропагандистичко средство - деценијама на ЦИА-ним парама, а сада финансирано преко Стејт департмента и од "приватних донатора". Основне тврдње су тачне, али је проблем што нема контекста. Јер, било да ФСБ или нека друга "деликатна" служба управља Центром за истраживање интернета или не, процене кажу да читава руска обавештајна структура оперише тек са двадесетином америчког еквивалента, чак и без британског и других западних савезника.

Шта хоћу да кажем? Укратко, на сваки Центар за истраживање интернета у Русији, ЦИА / НСА / GCHQ и приватни извођачи ботовских радова на Западу имају најмање 20 таквих центара из којих се свакодневно изливају бујице коментара, порука, ометања, дезинформација и пропагандистичких вода, плавећи друштвене мреже, информативне и друге веб-сајтове и ум домаћег популуса. Речју, мада углавном неопажено, појачавају се салве Информативног рата.

Све више је вести о софтверу који интернет претражује тако што аутоматски мења корисничка имена и идентитет и "у ходу" генерише пропагандистичке и провокативне коментаре. Имајући у виду "Гуглову" недавну најаву  "софтвера са вештачком интелигенцијом" (на пример - прим. прев.) који је у стању да распозна шта је истина (по "Гуглу") а шта не, не треба много маште па предвидети да ће се "неистине", "јерес", "неслагање" аутоматски затрпавати лавином троловане опскурности, жучи и сајбер-шиканирања.

Не пише се много о томе, наравно, али "фарме тролова" и "веб-бригаде" постоје и на Западу (као што је GCHQ-ова 77. бригада). О њима је писао Сноуден, постоје застрашујуће фотографије и документи о операцијама у "виртуелним заједницама", примењују се "теорија социјалног идентитета", "укрђивање", "мимикрија" и "психологија обмане". Језик којим се обучени тролови користе је прилагођен неутралисању неслагања и активизма циљне групе, а не за "борбу против тероризма", у име које се овакве операције наводно изводе.

Пошто људске активности и односи на друштвеним мрежама мигрирају  у запањујућем обиму, испражњен јавни простор и форуме заузела је нова врста -  homo digitalis - која се лако да прикупити и утерати у одобрена мишљења и парадигме, и навести да зури у пупак.

Сходно томе, корпорације на интернет медије и друштвене мреже сада гледају као на своје игралиште - сваки ‘like’, ‘trend’, ‘tweet’ и поступак на мрежи је драгоцен сирови материјал за мапирање, усмеравање и уновчавање понашања потрошача. Едвард Бернез (пионир маркетинга, нећак Сигмунда Фројда и аутор култне "Пропаганде") тешко да је могао ма и да замисли какве ће сад могућности стајати на располагању маркетингу, перцептивном менаџменту (управљање опажајима) и друштвеном инжењерингу - само на притисак пар атрактивних и ендорфински стимулативних типки. Садашњи неустрашиви ратници за тастатуром неодољиво подсећају на некадашње робове и говеда - али у елегантној, "епличастој" ергономској одећи.

Бројна истраживања (а камоли здрав разум) наводе на закључак да је ослањање и зависност од друштвених медија и пратеће уређаје већ сада битно оштетило наше основне когнитивне способности, саобраћање с људима, распон пажње и функционалну интелигенцију. Садејство нарцистичног поремећаја личности и дисморфичног телесног поремећаја ( уз прогањање паметних телефона и других ручних уређаја) чини да човечанство буде на ивици провалије непојамне заглупљености.

Технолози и тимови психолога минуциозно дизајнирају сваки гаџет, да би се искористиле таштина и очајничка потреба за бескрајним и бесмисленим - ометањем. Хронично опседнута собом, тривијализована генерација - као ниједна пре ње - јајићара и твитиота је остварена технократска утопија.

Незаинтересована, обесправљена и одвојена од стварног света, "одма' генерација" је постала највећа подршка тиранији - политички, филозофски и духовно неефикасна, отужно потрошачка и бесловесно бебећа. Сама се подаје корпорацијама и војно-индустријском комплексу, омогућавајући им приступ у реалном времену сваком свом осећању, расположењу, "статусу", месту где се налази, вези и разговору, који се ускладиштавају у огромне банке података бункерисане по недођијама.

И сама архитектура интернет медија личи на гаргантуовску електронску клопку, смишљену да прикупља што је могуће више података о становништву, пре свега биометријских и психолошких информација.

"Фејсбукови" злогласни "експерименти емотивне заразе" и политичко укрђивање су још опакији ако се ставе у прави контекст. И поред пријатељског имиџа и уз сво брендирање, "Фејсбуков" тобожњи оснивач Марк Цукерберг је у безброј наврата јасно изразио жељу да будућност обликује на начин који се једино може описати као чист техно-тоталитаризам. Сваки поступак и мисао корисника / потрошача се посредује кроз "безбедни" интерфејс "Фејсбука" - да овај буде стално надгледан, праћен и заведен - увек и у сваком тренутку на располагању корпорацијама и обавештајним службама. "Опасне" физичке интеракције се своде на најмању меру и обесхрабрују.

Рођење "Фејсбука" јесте мутно, али се зна да је до њега дошло финансијским средствима каналисаним кроз In-Q-Tel, филијалу ЦИА-е за улагање у ризичне пословне подухвате. Исти принцип је уствари примењен и за сам интернет. Недавно истраживање новинара Нафеза Ахмеда је открило блиски (па и симболичан) однос између ("Не буди зао") "Гугла" и читавог америчког обавештајног апарата. Посредством тајанствене и деценијама старе групе "Хајлендс форум" (Highlands Forum), водећи технолози и корпоративне и обавештајне главешине су се безброј пута приватно састајале да размењују и "опрашују" информације, стратегију и политику.

Ахмед сматра да читав савремени систем надзора лако може бити производ "Хајлендс форума" и невероватно истоветних циљева крупног бизниса и владе у сенци, јавности непознатих моћника. Врло налик "покретним вратима" између Пентагона и индустрије наоружања, чланови одбора и виши руководиоци "Гугла", "Фејсбука" и сл.  су позната лица из ЦИА-е, НСА, Пентагона и других сличних институција. Са таквим, свеприсутним и непресушним, извором руководећег особља, поставља се питање нису ли "Гугл" и "Фејсбук" тек тајна и продужена рука безбедносног апарата Сједињених Држава Надзора - безбедносног апарата створеног на врхунцу Хладног рата,  кобајаги ради сигурности комуникација у случају нуклеарног сукоба - и природни продукт АРПА-е, претходнице данашње ДАРПА-е, агенције за развој нових технологија и продужене руке Пентагона.

Да ли је неопходан ум параноика па да се човек запита нису ли деценије истраживања друштвеног инжењеринга, профилисања рађених у разним "трустовима мозгова" и политичке директиве "РАНД" корпорације, уз природну потребу бирократа, тирана и продаваца да контролишу затворено тржиште, најзад створили савршено хомогенизован и пастеризован Супермаркет Паноптикон? Онлајн, и глобално, Степфордово село.

Имајући у виду такву могућност, једина разумна реакција је искључивање, напустити подмуклу мрежу тривијалности, будалаштина "селебритија", медијски изфабрикованих догађаја и блебетања. Утећи са моронске матрице. Ал' ко да се усуди.

Било како било, одох ја да чекнем апдејтоване статусе френдова френдоваа мојих френдова френдова...


Аутор: Дејвид Трасел
Извори: Poisoned Mind: Social Media in the 21st Century : Waking Times
и (где је чланак првобитно објављен) New Dawn 150
Превод: Ћирилизовано

Коментари