Кинески стручњаци траже мане перспективног америчког бомбардера

Фото: google.com
Према речима запослених у Истраживачком центру савремене националне одбране и безбедности (ИЦСНОБ) Кине, стратешки бомбардер Ратног ваздухопловства САД под ознаком Б-21 се гради да би могао да уништава мобилне системе балистичких ракета "донг фенг-21" и "донг фенг-26", конструисане за борбу против група бродова могућег противника на удаљености од 1800 до 2600 километара од обале Кине.

Кинески аналитичари кажу да ће у списак задатака Б-21 вероватно ући:
  
- наношење далекометних не-нуклеарних удара на стратешке циљеве;

    - нуклеарни удари по кључним објектима одбране;

    - откривање лансирања балистичких ракета при патролирању на великим висинама (од 20 000 метара);

    - уништавање мобилних земаљских и железничких лансера балистичких ракета;

    - организација "ваздушних коридора" у систему противваздушне одбране вероватног противника.

 
За шта је способан "раjдер"

Имајући задатак да врши не-нуклеарне нападе на објекте инфраструктуре одбране, стратешки бомбардери Б-21 (две јединице), уз учешће ловаца Ф-22 (остварују заштиту) и Ф-35 (обезбеђују савладавање система ПВО) вршиће бомбардовање аеродрома, база ракетних јединица и центара радио-електронског извиђања, командних центара, складишта муниције НОАК (Народно-ослободилачка армија Кине). После пробоја система ПВО, Б-21 ће уз помоћ својих радарских система и система ласерског скенирање површине земље утврдити позиције циљева. За њихово уништење је могуће коришћење и малокалибарских бомби велике снаге (тежина - 139 кг, до 90 комада у борбеном комплету).

Кинески стручњаци очекују да ће Б-21 као примарни радар  користити модификовану верзију АН/АПГ-77, који може да обавља више од 20 задатака: прати терен, врши корекцију навигационих података, тражи циљеве и идентификује их, обезбеђује допуну горива у ваздуху и бомбардовање. Радар АН/АПГ-77 је у више наврата показао високу поузданост у условима јаког електронског и магнетног ометања, па ће нова верзија станице вероватно моћи да врши ометање - што ће спасити конструкторе од инсталирања додатне опреме за РЕБ. Поред тога, по мишљењу кинеских физичара, амерички конструктори су у стању да за тај авион развију и систем јонизације простора око авиона, који ће омогућити да се потпуно сакрије од сваког радара.

За друге задатке, бомбардери ће вероватно користити крилате ракете већег домета-LRSO са конвенционалним и нуклеарним бојевим главама. Њихов улазак у наоружање Ратног ваздухопловства САД је заказан јза 2030. годину. Вероватна тежина борбеног терета Б-21 ће се кретати од 9 до 18 тона, зависно од примењених борбених средстава.

Испуњавање трећег задатка ће се остваривати летењем субсоничном брзином (950 километара на сат) на великим висинама (преко 20 000 метара), и уз помоћ IRST (Infra-red search and track) система који је тестиран на авионима носачима ласерског оружја YAL-1A. Он омогућава откривање лансирања балистичких ракета са даљине преко 800 километара.

Кинески стручњаци истичу да је максимални долет Б-21 без допуне резервоара око 9 300 километара, а радијус борбеног патролирања – 4 600 километара, али за уништавање циљева на територији НР Кине, посебно у јужним, источним и централним позицијама ракетних снага (РС), НОАК бомбардери треба да буду базирани на Гуаму или Дијего Гарсији. У првом случају, удаљеност од Пекинга је 2 175 наутичких миља, а до централних позиција РС на подручју Делинха – 2 900 нм, док у другој варијанти могу вршити летове и у правцу НРК и у правцу Ирана. Уз допуну горива у ваздуху, Б-21 може базирати на АБ "Елмендорф" (Аљаска), "Хикам" (Хаваји) или у Аустралији.

По мишљењу аналитичара ИЦСНОБ, првобитно је планирано да Б-21 има четири мотора П-118 ГЕ 100 (инсталираних и на Ф-22), али решење са два Ф-135 ПВ-400 је изабрано да поједностави и побољша поузданост горивног система авиона. Ови мотори омогућавају да Б-21 има брзину крстарења 0.85-0.95 маха, мада, ако је неопходно, бомбардер може да лети и брзином 1.5 маха (не више од 30 минута).

Вероватно ће у борбени комплет наоружања бомбардера ући и неколико ракета "ваздух-ваздух" за самоодбрану у случају напада непријатељских ловаца (Б-21 има мале маневарске способности). Кинески стручњаци признају да кинеска авијација у овом тренутку може да врши пресретање непријатељских авиона на великим висинама само захваљујући руским Су-30МКК и Су-30МК2. Кинески медији пишу да "Ј-10" по брзини пењања и практичном плафону лета не обезбеђује заштиту ваздушних граница од упада.

 
Апарат огромне цене

Познато је да је уговор за израду Б-21 добио "Нортроп Груман" (Northrop Grumman). Процењује се да је вредност уговора око 80 милијарди долара, и да ће цена авиона из серијске производње бити 564 милиона долара (еквивалент око пет ловаца Ф-35). По плану, први примерак мора ступити у наоружање РВ САД кроз 10 година. Планира се израда од 80 до 100 (према другим изворима - 120) апарата. Ради поређења, цена стратешког бомбардера Б-2 "спирит" је 1 157 милијарди долара.

Да би ​​смањили трошкове развоја, конструктори "Нортроп Грумана" ће неке делове позајмити од проверених авиона:

    - од Ф-35: мотор, кабински рачунар, кабинску опрему пилота (вишефункционални дисплеји), системи везе, навигациja (са дуплом резервом), контролу оружја, обезбеђење виталних услова пилота;

   - од стратешког бомбардера Б-2: радар, стајни трап, простор за бомбе, напајање и систем спашавања пилота;

    - од Ф-15Е:  електро-шему и систем за напајање горивом;

    - од авиона за РЕБ Ф/А-18Е/Ф: хидраулика.

Такође, неки елементи конструкције трупа ће се позајмити од "боинга 737". Ово ће значајно смањити трошкове позадинског обезбеђења Б-21. Познато је да је цена лета Б-2 током рата на Косову, у Ираку и Авганистану била око 150 милиона долара.

По информацијама стручњака кинеског Ратног ваздухопловства, тежина бомбардера на полетању која се разматра је 120 тона, али по подацима америчких медија, она је умањена на 68-80 тона, односно бомбардерско оптерећење може да варира од 5,5 до 9,1 тона а радијус борбеног патролирања неће прећи 4 000 километара. Треба напоменути да ће Б-21, чак и ако му тежина буде 120 тона, бити најлакши бомбардер РВ САД. Кинески стручњаци претпостављају да ће бити опремљен "интелигентним" копилотом, који ће посади пружати помоћ у току лета, анализу ситуације, избор оптималног оружја, и да ће говорним порукама обавештавати о статусу интегрисаних система.

 
Да се боја не љушти

Пред америчким конструкторима је неколико сложених задатака од чијих решење зависи обезбеђење слабе радарске уочљивости или чак невидљивости Б-21 у радарском и оптичком спектру.

Неопходно је извршити контролу квалитета нових радарски апсорбујућих материјала, који ће покривати површину бомбардера. Такви материјали брзо губе своје особине на високим температурама и при обилним падавинама, а може их запалити и гром. Стручњаци корпорације "Локид Мартин" мењају састав радар-апсорбујућег материјала за Ф-35 јер је примећено значајно сагоревање у области сопла (издувна цев мотора – прим. прев.).

Једино место на којем је могуће наношење радарски упијајућег слоја се налази у ваздухопловној бази Вајтмен. Треба рећи да специјалисти РВ САД за сада редовно спроводе "фарбање" постојећих Б-2, и да истовремено експериментишу са хемијским саставом покушавајући да нађу најпостојанији материјал, јер постојеће мешавине после сваких 20 летова губе своје особине, па се на трупу редовно види неколико делова без потребне количине премаза, што доводи до знатног повећања радарски видљиве површине.

Радарски видљива површина Б-21 не би требало да прелази 0,7 квадратних метара, што је критичан ниво код дејстава у реону модерних система ПВО. Када је радарски видљива површина пет квадратних метара нема смисла слати авион на извођење борбеног задатка. У случају дугог стајања на аеродрому базирања, Б-21 ће морати да због контрола и поправки покривености буде у покривеном хангару.

Амерички хемичари треба да развију такав састав за облагање који ће с једне стране обезбедити мали радарски одраз, а са друге – дозволити расипање сунчеве светлости.

У закључку, напомињемо да ће само неколико специјалних бригада радарске контроле Народно-ослободилачке армије Кине бити опремљено модерним радарима метарског опсега JY-26, и моћи да открију авионе као што су Б-21, Ф-22 и Ф-35 на удаљености од 500 километара.

Еженедельник «Военно-промышленный курьер»

Аутор: Максим Казањин, доцент на катедри за геополитичке студије и спољну политику руског државног факултета за хуманитарне науке, доктор политичких наука
Извор: Из проверенных деталей | Еженедельник «Военно-промышленный курьер»
Превод: Мајор авијације у пензији Мирослав Младеновић, пилот / Ћирилизовано
Приређено на
Antergos | Your Linux. Always Fresh. Never Frozen.

Коментари