Река Њехвашч (фотографија, извор: Nad rzeką Niechwaszcz. - Bory Tucholskie - Polskie Krajobrazy) |
Ради се о етничкој групи кашупског порекла, која је настањена у делу Хојњичког (Chojnice) среза и која је током векова делимично полонизована у језичком и културном смислу. Боровјаци се угрубо деле на оне који свој језик кашубизују – Бораке и оне који то не раде – тухолске Боровјаке. Бораци (каш. Borôcë) живе у близини самих Хојњица и у средњозападном делу среза, углавном у троуглу Хојњице-Конажини-Сворнегаће (Konarzyny-Swornegacie), а тухолски Боровјаци у средишњем и на југоистоку, код градића Черск (Czersk) и места Рител (Rytel). Дели их река Њехвашч (Niechwaszcz), која представља такође границу према североисточним становницима среза – Заборацима.
Тухолска прашума (Фотографија, извор: Portal Korporacyjny Lasów Państwowych |
Истакнути историчар и проучавалац
Поморја, свештеник Станислав Кујот,
даје овакву карактеристику својих
земљака, тухолских Боровјака, 1874. године:
„То су тамни, често снажни, црнокоси
људи, обучени у вунену и одећу од грубог
платна. Села су им мала, обични засеоци
усред шуме, на искрченом пољу, које слабо
рађа јечам и кромпир. Боровјак је скроман,
храни се самим кромпиром, хлеб једе само
о празницима. И поред свега тога, Боровјак
не гунђа, његов дух уопште није потиштен.”
Преживевши тако тешка времена, тај дух
је још увек живахан код Боровјака,
познатих по веселости и привржености
забави и плесу. Све њихове народне песме
се углавном певају уз плес.
Страх од некадашње моћне прашуме је
остао у изреци: „не улази у густиш”. У
њему је сакривено сећање на разбојнике
којих било препуно у Тухолској прашуми.
Ти разбојници, страх и трепет за трговце
који су шутовали са различитом робом,
пљачкали су пет дана у недељи, а петком
би се појављивали у черској цркви и
бичевали саме себе за грехе. А недељом
– био разбојник или не, Боровјак је,
наравно, ишао да плеше.
На основу текста Руже Островске и Изабеле
Тројановске. Превод, адаптација и
коментари: Д. В. Пажђерски
Ћирилизовано: Кашуби (14 чланака)
Нема коментара:
Постави коментар
Пишите српски, ћирилицом!