Анатомија корисника Линукса


Неки од нових корисника ГНУ/Линукса одмах схвате да Линукс није Виндоус. Други никада до тога не добаце. Што је чињеница коју најбољи програмери Линукса увек имају на уму.


Срце Линукса

Ники, наизглед, ни по чему није изузетна особа. У школу се вратла са својих тридесет и кусур година. Шест година је била у Ратној морнарици, а онда је одлучила да прихвати понуду за посао од старог пријатеља, сматрајући да је то боље од каријере у оружаним снагама. То се, после учешћа у рату, често дешава у свим родовима војске. На новом послу сам је и упознао. Била је регионални менаџер за уговарање камионског превоза за осам држава, а ја сам тада превозио месо за једну компанију из Даласа.


Постали смо добри пријатељи 2006. године. Ники је отвореног духа, занима је готово свако с ким јој се пут укрсти. Знала је за мој труд да деца у развоју добију кућне рачинаре, а ја сам се мало шалио на њен рачун што Билу Гејтсу плаћа за његов програм пензијског осигурања, тзв. 401K. Петком увече смо имали заказане дуеле у затвореној ласерској арени. Није била реткост да "спржимо" и по три  полусатне сесије заредом - што јесте скупље него "пејнт бол", али арена има климу и додаје некакв хорор осећај игри. После једног од тих сусрета запитала ме је да ли бих могао да јој средим рачунар.

Рачунар јој је био пристојна "Асусова" машина из 2005., десктоп са "Деловим" монитором од 19 инча. Нажалост, и са свим неизбежним алатним тракама и балончићима што их Виндоус покупи кад се не пази и не одржава. Прво смо поскидали фајлове које је хтела да задржи, а затим започели с инсталирањем Линукса. Кроз читав процес смо ишли заједно, јер сам хтео да га разуме, нарочито партиционисање. Није прошло ни сат времена а Ники је добила ганц нов Линукс десктоп.

Испитујући нови систем, више пута је рекла како је Линукс "предиван", и то не тек реда ради, видело се да је очарана његовом елеганцијом и лепором, коју, како рече, "исијава". Што ми је био наук, од тада се трудим да новоинсталирани Линукс буде леп свакоме.

Првих недељу-две дана ми је преко телефона или електронском поштом постављала уобичајена питања, али је вероватно најважније било како да сачува своје Опен офис документе тако да и колеге могу да их читају. А то и јесте кључна ствар када некога подучавате Линуксу, односно Опен и Либре офису, јер већина послуша шта каже балонче, дозволи да документ буде сачуван у  Open Document Format-у, па после гризе нокте.

Сви знате за причу како је неки средњошколац пао на испиту наводно због тога што професор није могао да отвори фајл с његовим радом. Познато вам је и да се то обично коментарише са "не зна се ко је већи морон, клинац или професор".

Али професори које знам, а познајем их доста, сви умеју да отваре ODF фајл. Иако "Мајкрософт" јесте слика и прилика пропријетарне идиотије, мислим да је томе већ дуго времена како Microsoft Office може да отвара ODT и ODF фајлове. Мада...не држите ме за реч, јер то, Microsoft Office, нисам пипнуо још од 2005.

Могло ми се: чак и у оним старим несретним временима, када је "Мајкрософт" безобзирно крчио пут ка пословном свету тако што је уцењивао продавце рачунарске опреме, никада нисам имао проблема у обављању послова или сарадњи с корисницима Microsoft Office-а, јер нисам себи допуштао да "предпостављам", него сам хтео да знам и питао људе с којима сам био у неком послу коју верзију Офиса користе, па бих, на основу добијеног одговора, документе спремао у одговарајућем формату, тако да могу да их отворе и прочитају и на Виндоусу.

Али вратимо се Ники - вредници која је доста времена улагала у свој Линукс рачунар. Њен ентузијазам ме је изненадио.

Учење како се користи Линукс десктоп  је много једноставније ако је особа која га учи спремна да своје Виндоус навике и алате - заборави. Што не бива увек: када се вратим да видим шта раде наши клинци из Reglue.org, којима то стално понављам, обично на њиховом десктопу или у фасцикли за преузимање затекнем неки сачувајбожефајл. exe.

И кад смо већ код фајлова, да кажем нешто и о освежавању, ажурирању система, такозваном апдејтовању (update). Одавно сам против паралелних апликација за инсталирање и надограђивање програма на једном рачунару. У случају Линукс Минта, одлучено је да се онемогући ажурирање преко Синаптика, што ме излуђује. Иако су за нас старије dpkg и apt род рођени, нека мудра глава је закључила да командна линија не одише топлином и добродошлицом за нове кориснике.

Пенио сам и беснео на машину због сакаћења Синаптика све док ми није синуло. Сећате ли се да смо раније, на почетку, имали сва "админ" права код нашег новоинсталираног Линуксчета. Сећате ли се како смо се пробијали кроз сав онај силни софтвер с листе Синаптика? И како смо га проверавали? Сећате се колико је тих дивних ствари почињало са “lib”?

Ја се, богами, сећам. Инсталирао сам и скрцкао неколико Линукса док нисам схватио да су “lib” фајлови тек шрафчићи, а не сама апликација. Али су се Минтови и Убунтуови генији досетили и направили лепе за око и допадљиве installer-е. Нама маторцима јесу оставили Синаптик, али садашњим клинцима оставити систем отворен да га упропасте незналачким инсталирањем “lib” и сличних фајлова...ма 'ајде. Што је у реду и тако треба да буде.

Осим ако вас не удара по џепу јер зарађујете на давању савета.

Што се мене тиче, поздрављам што има толико "паметних" дистроа, и њиховим творцима дугујем захвалност што ми олакшавају оно чиме се бавим. Није сваки нови корисник Ники. Она и њен Линукс су ми били скоро па "инсталирај и заборави". Али Ники припада мањини. Већина нових корисника Линукса уме да буде итекако захтевна.

Што је сасвим у реду. Јер они сами ће своју децу учити Линуксу.


О аутору: Кен Старкс је покретач, уредник и писац текстова финалисте нашег такмичења Best FOSS or Linux Blog ( Најбољи блогови о софтверу отвореног кода и Линуксу) - The Blog of Helios. Такође води и пројекат, за оспособљавање старих рачунара који ће се дати школама за децу ометену у развоју. Живи у у Остину, у Тексасу. На Твитеру га можете пратити на .
Извор: The Anatomy of a Linux User | FOSS Force
Превод: Ћирилизовано

Напомена преводиоца (анонимног, није А.Ј.):

Ники свака част (без обзира на Navy, је л'), али није свако женско тако паметно и смислено радознало. Има и правих роспија:

Linux & Relationship Squabbles :D - YouTube


Нема коментара:

Постави коментар

Пишите српски, ћирилицом!