У Срејовићевој књизи научних есеја „Илири и Трачани” налазе се неколике његове сасвим јеретичке мисли
Гамзиград (Фото Википедија) |
Овај научник нам је откривао крунске чињенице, као чврсте ослонце за будућа истраживања. Међутим, Срејовићево мишљење о Илирима и Трачанима, на Балкану и шире, на Медитерану, откривамо тек у његовој збирци научних есеја („Илири и Трачани”, Београд, СКЗ, 2002) – делу које је постхумно објављено. Ту се показало да је Д. Срејовић током последњих својих деценија међу нама имао пред очима необично јасну и за њега нимало тајанствену појаву „Илира“. Поуздано је, баш као старовековни, римски писци, разликовао „правозване Илире“ (Iliri propriae dicti) од лажних.
За живота се о тим својим сазнањима није изјаснио. Бар не у Србији, а изгледа ни другде.
Међутим, у поменутој књизи налазе се и неколике Срејовићеве, сасвим јеретичке мисли, достојне неких, до тада најзагриженијих сербиста – аутохтониста, али нешто боље подржане доказима.
Прва Срејовићева „јерес“ се наслућује већ у цитату на странама 22–23, у уводном делу поглавља Територија, народ и језик, где се уноси сумња у постојећи аксиом о огромној распрострањености Илира, као балканског народа, али се то чини издалека и опрезно: Ослањајући се вероватно на податке из старијих извора, из 6. и 5. в. с. е., Псеудо Скилакс(псеудоним античког анонимног земљописца) смешта Илире јужно од Либурна (Истра, прим. аут.), дуж југоисточне обале Јадрана све до Аоније и острва Коркире (данас Крф). Наведена су племена која ту живе – Hierastomnai, Bouilinoi. Hylloi, Nestoi, Manioi, Autariatoi, Enhelleis и Taulantoi, али су од њих само Енхелејци („народ јегуље“ прим. аут.) ближе лоцирани око Которског залива. У грчком миту о Кадму и Хармонији, Енхелеис су били племе око града Будуа – Будва, где их Хелени сврставају у Илире.
Тек пошто је тако, навођењем више изворника, довео под сумњу далеко већу распрострањеност Илира од уског приморја, следи Срејовићева научна бомба са одложеном експлозијом: У каснијим изворима (Псеудо Скимнус, Плиније, Страбон и др.) поменуто је поименце још неколико илирских племена, међу њима и Илири proprii dicti (прави Илири), племе настањено вероватно негде у области Скадра и Лисуса (северна Албанија), према коме су Грци назвали цео илирски народ, а Римљани пространу територију коју су освојили на Балканском полуострву, а која је у време Јулија Цезара чинила провинцију Илирикум.
Ту је, дакле, реч о неоправданом, ненаучном уопштавању које није требало ни да буде усвојено од наше науке!
У коначном, пре лажних и пре „правоназваних Илира“, постојало је само једно племе или један род под тим именом, смештен око омање реке Маће, у залеђу Скадра. Тамо у то време није било Албанаца, а њих нико ни касније и све до скоро, не помиње под именом Илири, већ као Шиптаре, Арбанасе или Арнауте.
Данашњи Албанци о овоме никада нису расправљали, а очито је да им тако нешто не пада на памет, као ни неопозива провера геномског наслеђа. Па и зашто би ризиковали кад већ наши академици пишу уџбенике историје, где Албанце смештају у староседеоце Балкана, а сопствени народ у уљезе? У вези са Срејовићевим недовршеним мислима отвара се могућност за оно проклето, ненаучно подразумевање које сваком омогућава тврдњу да он тако нешто никада не би ни помислио ни изјавио и да је све од читалаца погрешно протумачено, јер пропустио је да нам сам одлучно саопшти и непосредне, логичне последице те истине: да су сва остала племена која су била тим етнонимом покривена, у ствари „лажни Илири“, као и другу јерес, да су ти такозвани Илири, романизовани Старосрби и северозападни Рашани. Уместо тога, поставио нас је пред тежак задатак реченицом: Све што је о Илирима и Трачанима изречено у античким временима, подложно је сумњи, а зато у савременој историографији постоје крупне неусаглашености...
"Данас се Сармати, Далмати, Панони и Трибали већ бојажљиво признају за протосрбе"
Али, даље следе нове јеретичке мисли: Очигледно је да су Апијанова генеалогија и његова велика Илирија, којима су обухваћени и народи који се иначе етнички и територијално оштро разграничавају од Илира (Либурни, Далмати, Панони, Трибали и др.), само вештачке творевине настале из политичких и фискално-административних разлога после укључивања западних области Балканског полуострва у склоп Римског царства.
За оглед о балканском хришћанству у „лонцу за претапање народа“ (мелтинг-пот) Д. Срејовић наводи: Константин Велики је водио 322. г. сарматски рат и заробио велики број Сармата, а зна се да је око 300.000 доселио у дубину Балкана.
Данас се Сармати, Далмати, Панони и Трибали већ бојажљиво признају за протосрбе, од којих су Сармати око Дунава, а остали испод Дунава и Саве.
Врло слично овоме, римски цар Хадријан је крајем 2. века, после такозваног, Дачког рата, такође увезао у царевину око 300.000 такозваних Дачана – етника са тог истог тла. Уз све преостале ратове и устанке, праћене заробљавањем домаћих етника (илирски ратови, далматски, панонски, сарматски устанци, македонско-акарнански и трачки савези против Рима), број присутних, прадавних Срба и Рашана у границама Римског царства, а посебно на Балкану, био је заиста за поштовање.
Ово нас води ка закључку о коначној бројчаној надмоћи античких Срба на балканском простору све до доласка нових пагана – Срба и Словена у 7. веку и њиховој улози у почетном враћању у паганство једног дела старинаца, а потом о важној улози хришћана у покрштавању свих пагана, изворних или повратника, до краја 10. или до 12. века.
Међутим ни ове, у свом најдубљем слоју, аутохтонистички надахнуте тезе Д. Срејовића, објављене у Француској и Италији, нису прошле без цензорских захвата. У познијем, италијанском издању, нестала је она битна реченица на страни 21. где је била изостављена Срејовићева, претежно јасновида мисао о „Илирима“, дакле чињеница од највеће важности за ову расправу.
Срећом, враћена је у београдско издање, захваљујући ваљда оставиочевом поверенику, академику Видојку Јовићу, геологу по струци и научнику са мање моралних обавеза према догми наше историјске науке него према свом пријатељу.
Ово би требало да оштро опомиње најзадртије данашње „панилиристе“ (заправо проалбанце) каквих има и међу нашим историчарима, па и такве који пишу уџбенике историје за факултете, средње и основне школе, а на крају и све остале који их у том разорном послу подупиру, јер им Д. Срејовић поручује с оне стране гроба: Ове теорије нашле су у земљама реалсоцијализма, у Бугарској и Албанији, плодно тле јер су ишле наруку интересима дневне политике, на првом месту подржавању националне еуфорије и одређених, територијалних претензија.
Онда, господо научници, уколико сте поклоници истините историје, очистите наше уџбенике од тих ватиканских и коминтерновских загађења!
Аутор: Божин Јаневски, писац и публициста – истраживач
Извор: Политика онлајн
Нема коментара:
Постави коментар
Пишите српски, ћирилицом!