пред вама су два чланка: први, обраћање казахстанског председника поводом смене владе и, други, чланак са коментарима онога што се десило.
Казахстан је прилично затворен. Нећете веровати, али кад сам био тамо, новине и тв на руском (а казашки не знам па нисам могао то да пратим), немају политику као тему. Немају ни класичан дневник. Бар не онакав на какав смо ми навикли. У вестима нема политике, постоји председник и скупштина и ништа више. Они нешто раде и то је то. А то што они раде и одлучују није ни добро ни лоше. Када је, на пример, скупштина доносила неки закон о ослобађању од пореза за луксуз на возила до 5000 кубика и куће које вреде мање од милион евра, он није био ни добар ни лош, просто закон. О одлуци се не расправља, она није ни добра ни лоша, просто је то тако, као кад падне снег. Пао је, и то је то. Све што може да личи на политику је избачено. На пример, најближе политици је била вест да је неки градоначелник, мислим да је био града Актауа, посекао тридесетак стабала да би направио нову аутобуску станицу. И о томе се расправља, даље се не иде. Вести из иностранства су се сводиле, на пример, на то да је брат Никите Михалкова доживео саобраћајну несрећу у Француској. Као да је цео систем у страху како ће неки данашњи напис да изгледа онима горе сутра и на шта може да их асоцира. Веома чудно и нестварно за наше појмове.
Обратите пажњу на речи председника, он позива владу да поднесе оставку а пар реченица касније се хвали како је изменама устава дао потпуну независност влади. Коме је занимљиво нека погледа званичну интернет страну председника странке странке "Нур Отан" (владајућа странка У Казахстану "Светло отаџбине"), само слика: Нұр Отан официальный сайт Партии.
У другом чланку обратите пажњу на уздржаност у коментарима, чак и политичара (један од њих је члан Централног комитета Комунистичке партије Казахстана). Пазе на сваку реч и углавном су критике уопштене, на рачун неке владе у целини, а о оцени рада појединаца или не дај Боже председника... закључите сами. И упоредите са нашим новинама (када кажем новине мислим и на тв и радио) које нас Србе распамећују безбројним препуцавањима, и хајкама, а да не оправдавају сврху свог постојања, да пренесу вест, да саопште шта је ново, шта се догађа.
Поштовани Казахстанци!
Данас доносим важну одлуку за нашу земљу.
Социјално-економска ситуација у претходним годинама била је стабилна.
Ово је свакако добра ствар.
Међутим, то за садашњост није довољно.
Трећа модернизација коју сам ја иницирао и „План нације - 100 конкретних корака“ била је усмерена на убрзано провођење структурних реформи.
Потпуно остварење Пет институционалних реформи требало је да доведе до драматичног повећања учешћа малих и средњих предузећа и смањења учешћа државе у економији, „чишћења“ банака и повећања поверења у судове и систем за спровођење закона.
У многим гранама привреде, упркос усвајању многих закона, владиних одлука, није било позитивних промена.
Раст БДП-а се углавном остварује на рачун продаје сировина.
Влада, заједно са Народном банком, није успела да у потпуности створи стварне подстицаје и алате за квалитетан економски раст.
Анализа спровођења државних програма показала је да се они испуњавају, али нема конкретних резултата у многим важним областима.
Постоји недовољан број продуктивних послова, посебно на селу. Мали и средњи бизнис није се претворио у покретача раста, његов развој није постао главни задатак акима и министара (у Казахстану се управитељ области назива аким - прим.прев.).
Више пута сам рекао да приходи и квалитет живота становништва морају бити главни приоритети рада сваког члана владе и акима.
Пре две године спровели смо уставну реформу, а Влада је, заједно са акимима, добила сва потребна овлашћења и независност како би решила друштвена и економска питања и сносила одговорност за то.
Усвојени су сви потребни државни програми, укључујући индустријске, социјалне, као и развој инфраструктуре, здравства и образовања. За њихово остваривање издвојена су потребна средства.
Међутим, системски рад никада није заживео. Реални приходи становништва се не повећавају. У породичном буџету расте део трошкова за храну.
Као резултат формалног приступа извршних органа, део социјално угрожених сегмената становништва није покривен циљаном социјалном помоћи.
Све ово је отежано неумећем чланова Владе, министара и акима да раде са становништвом, да слушају проблеме људи, да им објасне рад и политику која се спроводи.
Под овим условима, ја, као председник и гарант Устава, узимајући у обзир интересе нашег народа, доносим следећу одлуку.
Влада требало да поднесе оставку.
Ново руководство Владе требало би да осмисли ефикасне кораке ради подизања животног стандарда, стимулисања економије и спровођења стратешких циљева.
На наредном сабору странке Нур Отан предложићу низ мера за јачање социјалне подршке и побољшање квалитета живота људи.
За ове сврхе биће издвојена значајна средства из буџета и Националног фонда.
Они ће се издвојити за решавање следећих задатака:
- јачање социјалне подршке за грађане са ниским приходима;
- ширење могућности за побољшање животних услова социјално угрожених сегмената становништва;
- озбиљна промена у политици регионалног развоја.
Рад Владе и акима свих нивоа треба да буде усмерен на остварење ових задатака.
Средства која су на располагању Влади и на терену нису наменски утрошена. Све ово ће бити контролисано. Темељни разговор на ову тему одржаће се на сабору странке "Нур Отан" (владајућа странка У Казахстану "Светло отаџбине" основана је 1999. године, вођа странке је председник Нурсултан Нзарбајев - прим.прев.)
Људи очекују саосећајност и човечност." Који су изазови пред новом владом?
Влада Казахстана поднела је оставку након критика председника државе Нурсултана Назарбајева. Кабинет министара није извршио многе налоге дате у циљу побољшања благостања Казахстанаца. Стручњаци политиколози су нам рекли који су задаци остали неиспуњени и шта нова влада треба да уради да не би поновила грешке својих претходника.
Једни те исти проблеми
Десета влада Казахстана је поднела оставку, пошто се није успела носити са једним те истим проблемима који одувек постоје, изјавио је политички аналитичар Расул Жумали. "То и је борба против корупције, питања подизања животног стандарда, снабдевање села водом и гасом, борба против поплава. О свим овим проблемима се много пута расправљало, али ниједан од њих није у потпуности решен", потврђује Жумали. Свака влада има листу задатака и приоритета. Стручњак сматра да је тешко изабрати барем једну област у којој је остварен напредак. "Узмите тзв. социјалну сферу: образовање, здравство, пољопривреду, индустрију, одбрану, информисање. У свим правцима смо назадовали. То указује на системски неуспех", каже Жумали. Политолог подсећа да се пре свега памте ствари с којима се људи често суочавају. "То је безакоње неких представника државних власти задужених за спровођење закона. На пример, Министарство унутрашњих послова је под жестоким критикама последњих шест месеци. То је просвета, на чији рад је било много жалби", каже Жумали.А политиколог Султанбек Султангалијев сматра неуспепшним рад Министарства рада и социјалне заштите са самозапосленим и великим породицама. „Увођење новог пореза за самозапослене, који је изазвао додатно огорчење међу становништвом, није повећало углед ни министарству ни целој влади. Друштво је, исправно, то видело као покушај власти да још једном, под слаткоречивим изговором, завуче руку у џепове грађана”, подсећа представник Централног комитета Комунистичке народне партије Казахстана.
Издваја се једино Министарство за индустрију и развој инфраструктуре, које је било у стању да брзо одговори на трендове јавног незадовољства и да у врло кратком року да квалитетне предлоге за побољшање положаја социјално угрожених делова становништва, преузимајући на себе, тиме, посао министарства гђе. Абилкасимове (министарке рада и социјалне заштите), које је, на основу својих законских дужности, у влади, требало да предузима потребне мере за повећање обима и квалитета социјалне помоћи грађанима. Нека министарства - Министарство финансија и Министарство националне економије - су водила крајње нејасну економску политику и дозволила су успоравање пет институционалних пројеката. "Такође су успели, заједно са Народном банком, да изазову нездраво узбуђење у друштву због становништву неразумљивог управљања курсом националне валуте", сматра Султангалијев.
У обраћању поводом оставке владе, Нурсултан Назарбајев је истакао неспособност чланова владе, министара и акима да раде са становништвом, да слушају и чују његове проблеме, и објасне политику која се спроводи. "Влада није сасвим схватила да се друштво променило, него је радила као и бивша влада и није се могла прилагодити људским потребама. Стога није било могуће успоставити отворен дијалог са народом", објашњава политички аналитичар Ајдос Сарим. Међутим, не може се рећи да је влада Сагинтајева била боља или лошија од претходних састава савета министара, додаје Расул Жумали. Говорећи о новом саставу министара, стручњак признаје да ће бити 90-95 одсто министара из претходне владе.
Како народу побољшати живот
Након образовања нове владе, поставиће се питање, који ће задаци бити наслеђени од бившег кабинета. Министри у будућој влади не морају ништа измишљати, јер већ постоји пет институционалних пројеката и програма треће модернизације, они само требају успоставити делотворне механизме за њихово остваривање, сматра Султангалијев.
"Нова влада треба да настави да спроводи већ најављене иницијативе председника, само квалитетније, у складу са стварним стањем ствари и могућностима становништва. Програм "7-20-25" би требало да буде измењен како би био доступнији ширем слоју становништва које није решило стамбени питање, младима и социјално угроженим грађанима“, истиче Султангалиев.
Главна ствар је да нова влада не би требало да се одваја од народа и не прави грешке приликом вођења дијалога, рекао је Расул Жумали. “Неприхватљиве су изјаве чиновника - “држава нема никаквих обавезна према вама”, “сами градите своје куће”, јер у том случају, зашто вам је потребна таква влада и зашто плаћати порез држави? И нова влада не треба да понавља такве грешке“, упозорава стручњак. Он такође напомиње да чланови владе морају да престану да се понашају као ватрогасци, борећи се само са последицама лоших догађаја, уместо да анализирају и отклањају узроке.
Чак и ако је немогуће одмах решити неке друштвене проблеме, чиновници би требали бити искренији и отворенији за потербе становништва, уверен је Ајдос Сарим. "Људи очекују саосећање, човечност, правду. Понекад се то дешава, да се не добија увек, нема увек новца. Али ако чиновници покажу отвореност и упорност у раду, људи ће то видети. И неће им бити упућене тако негативне реакције народа", сматра Ајдос Сарим. Најважније је да се рад министарстава преобликује, одустане од упечатљивих ефеката и досадне статистике, закључује Султангалијев. „Само треба бити пажљивији и реалнији у решавању нових проблема. Обратити више пажње на садејство са независним стручњацима и установама цивилног друштва, ослушкујући њихове препоруке. Рецепти за побољшање ефикасности извршне власти су добро познати и заправо врло једноставни и изводљиви, чак и у постојећем бирократском систему", тврди политиколог.
Претходно од истог преводиоца: Руске "небеске тврђаве"
Аутор:Багдат Асилбек
Извори: Заявление Главы Государства — Официальный сайт Президента Республики Казахстан и "Люди ждут сочувствия и человечности". Какие задачи стоят перед новым правительством - статьи | Tengrinews
Превео и приредио: Драган Вукојевић
Не каже аутор: хоће ли Казахстан издати Русију, прелази ли на латиницу, у којој мери масони владају?
ОдговориИзбриши