Образовање у Србији и медији

Александар Јовановић: Нимало лепа слика. Испод су три примера на које наиђох јутрос.

У Србији се употребом силе васпитава 81 одсто деце – држава има стратегију да то промени



Чланак Спутњика је објављен синоћ, у 20:17. Не знам да ли је објава Видовдана, КАКО УНИШТИТИ ОБРАЗОВНИ СИСТЕМ У СЕДАМ КОРАКА, реаговање на неутралан став уредништва Спутњика, али чланак садржи и следеће: 

  1. Либерализација наставног процеса
Општа идеја. Обучавање човека нечему новом у већини случајева изазива отпор. Зато је насиље неодвојиви део сваког ефективног наставног процеса. Одсуство насиља веома снижава ефективност наставе. Сетимо се старих филмова с Брусом Лијем и Ван Дамом или наставника „Бели лотос“ из гротескног филма Убити Била 2. Сећате ли се како су тамо учитељи учили своје ђаке? Резултат је био – и-ха-хај! Како би се смањио квалитет образовања, потребно је да се наставни процес максимално либерализује. Човек (а студент посебно) је лењо биће, те студенту, који се ослободио школске и родитељске контроле, а није ушао у други систем контроле, неће бити до студија.
Конкретне радње. Слободно (иако не de iure, али de facto) похађање предавања, бирање наставника од стране студента, неограничен број могућности да се испити и колоквијуми положе, минимално одустајање од студија (идеално би било кад такве појаве уопште не би било), а што више приредби, КВН-а и избора за мис.

Шлаг на торту:

Под Шарчевићем, образовање у Србији доживело потпуну пропаст

 

Када Никола Пашић изговори чувену реченицу: „Спаса нам нема, пропасти нећемо“, у тренутку када је српска војска дошла до обале мора, то није било без основа, јер му је цар Николај II рекао да ће учинити све да помогне Србима. Сличну помоћ, са временском дистанцом од једног века, најавио је и кандидат за новог министра просвете, августа 2016. године, Младен Шарчевић, обећавајући да ће радити на побољшању квалитета образовања и ефикасности тог процеса. Том приликом, изјавио је да су кључне речи у његовом будућем раду на челу тог министарства побољшање квалитета образовања и ефикасност, а не новац и слава.

Оснивач и генерални менаџер образовног система ,,Руђер Бошковић“, прву приватну школу основао је као стручни оснивач, без свог капитала. Новац из буџетских средстава за просвету и науку, као и слава нису изостали, док су кључне речи остале закључане и заборављене. Под министром Шарчевићем, образовање у Србији доживело је потпуну пропаст. Након пада Београдског универзитета на Шангајској листи, поражавајућих резултата на PISA тестовима, Национално тело за акредитацију и проверу квалитета у високом образовању Србије (НАТ) изгубило је статус пуноправног члана Европске асоцијације за обезбеђење квалитета у високом образовању (ENQA) и стављено је у статус ,,под надгледањем” и након велике бруке на малој матури 2019. суочили смо се са још једним пропустом/допустом ресорног Министарства којим су подаци из електронског дневника доступни на порталу чији је власник приватна фирма.

Компанија ,,Tesla Software“, која је учествовала у програмирању електронског дневника у Србији, поред тога што рекламира свој нови портал у ес Дневнику, истовремено преко тог алтернативног портала могуће је приступити подацима из електронског дневника шифром и лозинком коју су одредиле школе, чиме је директно угрожена заштита података о личности. Према писању медија, Министарство просвете спровело је јавну набавку софтвера електронских дневника, на којој је услове могла да испуни само једна фирма, погађате ,, Тесла“.

Недавно уведено ванредно стање тестирало је онлајн образовање. Просветни радници пронашли су начин рада који им је највише одговарао( Viber, Email, Google Classrooom, Moodle…) и помоћу самосталних ресурса, сопственом техничком опремом, великим залагањем, успевају да се изборе са новим захтевима наставе. Били су принуђени да сами обезбеде и финансирају приступ образовној технологији ( рачунару, таблету, интернету), док се инструкције које долазе од стране Министарстава стално мењају. Почиње својеврсна тортура над струком која се ни за шта не пита и каја се додатно финансијски исцрпљује, док су министар и Министарство једини ,,заслужни“што школска година није изгубљена.

Гостујући у Дневнику РТС-а, министар Шарчевић је рекао: ,,Испоставило се да смо имали веће капацитете него што је у почетку било процењено “. Да, имали смо МИ, просветни радници. ,,Ово је било: седај у авион и вози, да ли си знао или ниси није те нико ни питао“, рекао је министар. Сагледавајући целокупну ситуацију намеће се само једно питање: Да ли је било пилота у авиону?! Иако министар наглашава да није било ,,лутања“, стиче се утисак да је лутање њихово путовање у будућност српског образовања. Уведене су новине, од септембра ученике првог циклуса основног образовања, ђаке прваке, очекује нови насатавни предмет под називом Дигитални свет, који ће заменити Пројектну наставу, а предавачи ће бити насатавници разредне наставе. Још једна у низу дигиталних новотарија за дигитализацију образовног процеса, а дигитализација подразумева све оно што рачунари могу да ураде уместо нас.


 Ако је пандемија вируса корона зауставила свет, показала је и све слабости појединих система који у том свету ,,функционишу“. Да образовни процес дигитализацијом слаби, уверили су се , како наставници, тако и родитељи и ученици. Изгледа да се у то уверио и министар лично, али само делимично, па ће сада мала матура бити ,,полудигитална“. Онлајн проба урађена на 66 хиљада ученика, показала се као потпуни дебакл, иако је министар данима уверавао јавност у супротно. Међутим , када је требала да се уради онлајн проба, министар је ударао у сва звона, док се о новом пробном испиту готово и не прича. Питамо се зашто? Хвалио се како је за онлајн пробу мале матуре поделио телефоне и таблете, а сада као да нема визире, рукавице и маске. За време пробе радило се на побољшању платформе, а сада се не ради на општој дезинфекцији школских простора у којима ће се обавити предфаза мале матуре. Вероватно да су, и сами свесни одређених епидемиолошких ризика, дозволили да ученици два теста ураде код куће, да би, према речима министра ,,осетили тест“. Пробни тест из математике мали матуранти радиће у уторак, 2. јуна, а полагање завршног испита заказано је за 17, 18. и 19. јун 2020. године.
 
Министре, оправдано страхујемо да ћете ви сносити сву одговорност овакве одлуке, јер ће у току полагања завршног испита у основним школама бити ангажоване десетине хиљада запослених, а епидемиолошка ситуација још увек није стабилна.


Због незавидног материјалног стања, јер смо опет испод републичког просека!

Због 34 хиљаде просветних радника у систему који раде на одређено време. Због тога што немамо праведне платне разреде и озбиљну стратегију образовања.

Због чињенице да смо свакој власти само предизборна тема, а не озбиљна инвестиција.

Због најбољих који одлазе и најгорих који заузимају одговорна места.
Због тога што се знање стиче, а код нас купују дипломе факултета и докторати.

Због авиона без пилота! Дезоријентисаности образовног система у који се деценијама не улаже!

Маните нас се Шарчевићу, тражимо оставкe и чекамо спас!
 

Весна Јеротијевић, руководилац Ресора за образовни систем УСПРС-а


Све у свему, Аугијеве штале образовног система државе под окупацијом и капоима на власти.

 

Нема коментара:

Постави коментар

Пишите српски, ћирилицом!