Сербианска посла

Извор за илустрацију: Free pictures TUX
Јуче сам од аутора Сербиана, ГНУ/Линукс оперативног система на српском језику, добио поруку која почиње овако:

"То Сербиан Дебијан сматрам провокацијом коју сам очекивао јер сам ти малчице упознао карактер. Чуди ме само да си брзо заборавио оних
200+ корисних мејлова и то што сам два пута билдовао ИСО према твом укусу. Елем, имамо две опције, или ће пројекат бити назван исправно,
или ће нешто да одлети, па, па..."

Примедба се односи на спомињање Сербиана у чланку Ћирилизовано: Сјајан мали разговор с творцем Шале ОС-а, Дејаном Петровићем. И тачно је, "Дебијан" сам додао (и после уклонио) иако није у званичном називу, али је исто тако тачно да да је Сербиан чист Дебијан, само на српском језику и са избором преинсталираних пакета који је начинио аутор, којем до сада таква "информација+" није сметала, јер Дебијан је - препорука. Тачно је и да Дебијан није за почетнике, нарочито када иде уз Опенбокс као "Сербиан Openbox" (како је крштена верзија коју сам користио) и да му никако не бих могао ма и прићи само месец дана по преласку на ГНУ/Линукс, да није било, мислио сам несебичних и у складу с филозофијом која је у основи софтвера отвореног кода, савета и упутстава аутора. Тачно је и да сам претерао обраћајући се аутору за сваки проблем, због чега смо пре пар месеци и прекинули активну сарадњу, осим што смо оставили банере наших веб сајтова.

Али Сербиан и оно на чему је заснован су се показали чврстим и поузданим чак и када сам, касније, изменио листу извора и са стабилне прешао на testing. Редовно обнављање листе и уздржавање од инсталирања програма који нису у Дебијановој "ризници" показало се довољним. (Мада сам, за сваки случај, јер testing мора једном да "пукне", чему и служи као што и појам каже, инсталирао и Сербиановог брата од стрица Бунсен лабс, још једну ауторску варијацију Дебијана са Опенбоксом.) И лепо, са Шалеом сам имао два српска дистроа...

Кад оно, у новој поруци:

"Поштовани г. Јовановићу,
Од овог тренутка можете сматрати да се одређени графички радови, чији сам ја аутор, на вашем сајту налазе нелегално.
Пошто сте познати као борац за заштиту интелектуалне својине, очекујем да моје радове уклоните у најкраћем року."

Одговорих бившем пријатељу да је "нелегално" - глупост, јер не може се поклањати па поклон користити за уцењивање када је већ употребљен...али да ћу с "Ћирилизовано" уклонити  садашње заглавље и Пингвина Такса са српским грбом (мада је концепт за маскоту Линукса дао аутор Линукса Линус Торвалдс а направио је Лери Евинг, и да је "ауторско" у ономе што ми је поклоњено само налепљен српски грб). Просто, аматерских аутора и њиховог схватања ауторства и ауторских и сродних права ми је за преко тридесет година рада у медијима - преко главе, више ми не треба, али ћу, рекох, "аутору" вратити оно за шта сматра да је његово (иако више није, као и сваки поклон), чим набавим ново решење.

Уследило је:

"Ma da svi su amateri, samo si ti profesionalac.
O kakvom poklonu pričaš. Pronađi mejl u kome sam ti nešto poklonio.
Dao sam ti da koristiš i uvek mogu da kažem kada je dosta."

Шок. "Dao sam ti da koristiš i uvek mogu da kažem kada je dosta"!? Нико није толико глуп, шта се то дешава са Сербианом (назовимо аутора по делу, јер заиста је у праву што жели да остане анониман)?

Љут због чланка о другом дистроу српског порекла? Тврди да није, као што га не интересује ни ко шта користи, најмање ја. Нешто треће?

А шта се то вас тиче, зашто вас замарам свађом између линукс замлата (како нас зове моје дерле - џаба јој школе кад је и даље виндозерка)?

Тицаће вас се када будете морали да утекнете од Мајкрософта и рекета које ће наметнути за све битне програме које будете користили на "бесплатном" Виндоусу 10. Тада ћете бити пред избором - који Линукс, има их преко 600? А ово вам је пример да не изаберете тако да зависите само од добронамерности једног човека, макар он био и творац изабране дистрибуције, него да би требало за свој почетни дистро (а убрзо ће вас заинтересовати и други) усвојити неки са јаком подршком у заједници линуксаша, најбоље израженој преко форума.

Линуксашима, пак, не треба објашњавати који су ми мотиви за овај...прилог. Можда само да додам да сад боље разумем разлоге за подељеност чак и у малој српској ГНУ/Линукс заједници. Основни разлог: аматерлук. Друга страна племенитог аматеризма, мрак у који се запада на много начина, па и приступом "ја ти своје дадох, и то бесплатно, а ти хвалиш и друго".

Али све ово спада у забавност Линукса. Да је имате и кад вам до забаве није.


Александар Јовановић / Ћирилизовано

Нема коментара:

Постави коментар

Пишите српски, ћирилицом!