Огласи и рекламе у старим српским новинама

Пре појаве радија и телевизије, новине су играле кључну улогу у информисању становништва, али и у развоју оглашавања и рекламирања. Универзитетска библиотека "Светозар Марковић" дигитализовала је 400.000 страница старих српских новина из свог фонда, које су корисницима доступне онлајн. 

Посебно су занимљиве поједине тематске целине овог корпуса као што су, на пример, огласи и рекламе публиковане у преко 40 наслова новина штампаних ћирилицом у другој половини ХIХ и првој половини ХХ века.


Реклама за продају штофова у радњи код "Гигерла“ ("Недеља", 16. септембар 1909) и реклама за писаће машине "бар-лок“ ("Нова искра", 1. септембар 1911)

Први новински огласи појавили су се у Српским новинама, које су од 1834. излазиле у Крагујевцу. Ти огласи су, у погледу садржаја и графичког изгледа, били под јаким утицајем аустријских новина. У првом периоду, све до средине XIX века, огласи су доносили вести о новим открићима, технолошким достигнућима, индустријализацији, услугама и производима и јављају се и у листовима Подунавка и Шумадинка.
Рекламирање и оглашавање банака и осигуравајућих друштава започиње седамдесетих година XIX века, да би до краја тог века, уз бољу графичку опрему и визуелна решења, огласи и рекламе пружали информације о производима чије су робне марке и данас препознатљиве – кафа "франк", писаће машине "бар-лок", шиваће машине "сингер".
У истом раздобљу, јављају се и огласи о најму, куповини или продаји станова, кућа, земљишта, понуди намештаја, одеће, текстила, књига, најаве културних и важних друштвених догађаја, рекламирање занатских и трговинских радњи.
Ово је време богато илустрованим огласима и рекламама. Мале новине и Недеља целу прву и последњу страницу посвећују тој форми. Из тих новина се, поред осталог, види да наше даме и наша господа у погледу моде, неге и фризуре нису заостајали за развијеном Европом.
Крај XIX и почетак XX века доноси огласе за посао из којих сазнајемо да су изузетно тражени учитељи страних језика и клавира, банкари, лекари, фармацеути, новинари, фотографи, продавци, као и неговатељице, гувернанте и кућепазитељке.


Прва страна "Малих новина" посвећена рекламама (број 72, 13. март 1895) и списак кажњених продаваца ("Београдске општинске новине", 1. децембар 1929)


Потражња за тим занимањима указује на економски, културни, просветни и социјални напредак у српском друштву. Бројни огласи и рекламе у овом периоду јављају се у новинама Правда и Време поред свих других новинских рубрика.
У коликој мери новинско оглашавање одражава дух времена и друштвену свест може се закључити и на специфичним примерима оглашавања из Београдских општинских новина.
Међу осталим огласима, ове новине, у времену између два рата, оглашавају и пописе грађана који су кажњени јер су продавали неисправне животне намирнице (млеко, месо, воће, поврће, хлеб) или имовину која није имала валидну документацију. Уз те пописе, новине позивају становништво да наведене продавце и њихове радње бојкотују.
Имајући у виду да је овај ћирилични корпус део ширег европског корпуса новинских текстова на преко 18 милиона страница, јасно је да је дигитална новинска колекција незаобилазан извор за најразличитија научна истраживања из области историје, културне историје, језика, писма, економије, политике, али и да је намењена свакодневној забави најширег круга корисника.


Аутор:Александра Тртовац, Универзитетска библиотека "Светозар Марковић"
Извор: РТС
За рубрику Ћирилица : Милорад Ђошић

Нема коментара:

Постави коментар

Пишите српски, ћирилицом!