Нисте ни знали, али измене Устава су већ ступиле на снагу. Формално је то управо тако. Али ће ипак бити накаквог гласања
Фотографија: Евгениј Бијатов/Спутњик/АФП |
Од данас живимо у другој
земљи. Јуче је законодавна власт, више од две трећине уставних субјеката* Руске Федерације одобрило измене Устава Руске
Федерације.
Као резултат ове законске
процедуре, примењеује се Члан 136. Устава Руске
Федерације, који каже: „Измене и допуне поглавља 3 до 8 Устава Руске
Федерације доносе се на начин прописан за усвајање савезног уставног закона, а
ступају на снагу након што их двотрећинском већином одобри законодавна власт и најмање две трећине субјеката Руске Федерације. "
Подсетимо, поступак промене савезног устава је такав да је за
њега потребна најмање трочетвртинска већина укупног броја чланова Савета Федерације и најмање две
трећине укупног броја посланика Државне думе. Ову већину су примениле и Државна дума и Савет Федерације.
Сада, усвојене Амандмане "О унапређењу уређивања неких питања организације
и функционисања јавне власти" на Устав Руске Федерације, треба да потпише председник Руске
Федерације, у року од 14 дана, и да буду проглашени.
Скрећемо вам пажњу на чињеницу да председник Руске Федерације сада нема право да то не потпише или уложи вето.
Дакле, амандмани о којима смо у расправи толико ломили копља „Шта треба
учинити?“ су већ данас ступили на снагу.
Сада нико, ни Савезна
скупштина, ни председник Руске Федерације, ни Уставни суд Руске Федерације, па
чак ни правно безначајни сверуски референдум, немогу да их пониште. Да би се то постигло, потребно је увести
нове амандмане у Устав, поништавајући тек усвојене амандмане и поновно прићи кроз целу процедуру.
Прича за децу у којој нам је речено да ће
амандмани бити упућени Уставном суду како би се потврдила њихова уставност је само прича за децу.
Према ставу 2 члана 124 Устава Руске
Федерације, Уставни суд Руске Федерације на захтев председника Руске
Федерације, Савета Федерације, Државне Думе, једне петине чланова
Савета Федерације или заменика Државне думе, Владе Руске Федерације, Врховног
суда Руске Федерације, законодавних и извршних органа конститутивних субјеката Руске Федерације. решава
случајеве поштовања Устава Руске Федерације савезних закона, управних аката председника Руске
Федерације, Савета Федерације, Државне Думе, Владе Руске Федерације.
То јест, надлежност Уставног суда
Руске Федерације не укључује проверу уставности измена и допуна Устава Руске Федерације,
посебно пошто су оне ступиле на снагу.
Они им могу приговорити, али зар није председник већ говорио о провери
уставности Закона Руске Федерације о измени Устава Руске Федерације „О
побољшању уређења неких питања организације и функционисања јавне власти“?
А уставни суд може да провери уставност савезних закона. Али обратите пажњу на
назив: "Закон Руске Федерације о измени Устава Руске Федерације." то јест. ово није савезни или
савезни уставни закон, као што се закони које доноси Државна дума обично
називају, већ правни акт са посебним статусом (код нас се то назива амандман на устав-прим.прев.).
И овде се поново пали мина, коју је Јељцин поставио Уставом Руске Федерације 1993.
године. Дана 31. октобра
1995. Уставни суд Руске Федерације усвојио је резолуцију бр. 12-П „У случају
тумачења члана 136. Устава Руске Федерације“, која гласи: „Одредбе
члана 136 Устава Руске Федерације могу се спровести само у облику посебног
законског акта о уставној измени, који има посебан статус који се разликује од
савезног закона и савезног уставног закона. "
То јест, овај правни акт у свом правном статусу је виши од савезног закона и савезног уставног закона. А Уставни суд Руске Федерације нема право да разматра уставност таквог закона о изменама.
То јест, Путин, председничка администрација и Државна Дума увели су нас у такво правничко "живо блато", из којег ћемо се сада врло, врло тешко извући.
То јест, овај правни акт у свом правном статусу је виши од савезног закона и савезног уставног закона. А Уставни суд Руске Федерације нема право да разматра уставност таквог закона о изменама.
То јест, Путин, председничка администрација и Државна Дума увели су нас у такво правничко "живо блато", из којег ћемо се сада врло, врло тешко извући.
Што се тиче необавезујућег сверуског референдума, то није
предвиђено важећим Уставом Руске Федерације и законодавством Руске Федерације и
у природи је само "трешња на
торти". Или боље
речено, ово је изгласавање поверења председнику Путину. Она нема правну снагу,
а Путиново обећање да ако амандмани не буду подржани гласањем, они неће бити
уведени у Устав Руске Федерације, представља „обећање ради обећања“
карактеристично за председника.
Касно, Владимире Владимировичу!
Након јучерашњег гласања законодавних тела конститутивних ентитета Руске
Федерације, амандмани су ступили
на снагу и ви морате,
у року од 14 дана, само да
потпишете закон који већ правоснажан и објавите га. И сада
нико, ни ви, ни Државна дума, ни Уставни суд, па чак ни Господ Бог, немају
право да те амандмане пониште.
Аутор: посланик трећег и четвртог сазива Државне думе Виктор Алкснис
Нема коментара:
Постави коментар
Пишите српски, ћирилицом!