Пилоти Стратолаунчовог највећег авиона на свету, извели су његов други пробни лет

 Пише: Мајк Вол


Превод је посвећем пилоту Драгославу Тодоровићу Тоши који нас је упутио на чланак


Стратолаунчов авион-носач "рок" извео је свој други пробни лет 29. априла 2021.год. Фото: Стратолаунч

Највећи авион који је направљен до сада имао је два пробна лета. Стратолаунчов авион-носач "рок", који је способан да вуче хиперсоничне летилице, извео је у четвртак ујутро (29. априла 2021. године) свој други по реду пробни лет. Дивовски авион, који има распон крила од 117 метара, полетео је из ваздушне и свемирске луке Мохаве на југоистоку Калифорније у 7:28 по локалном калифорнијском времену и том приликом прикупљао је податаке крстарећи три сата и 14 минута.


"Рок", који ће Стратолаунч користити за лансирање хиперсоничних летилица из ваздуха, остао је у ваздуху више од три сата на лету 29. априла. (Фото: Стратолаунч)

Током пробног лета у четвртак "рок" је постигао максималну надморску висину од 14000 фита или 4.267 м и максималну брзину од 320 км/ч, што је руководство Стратолаунча оценио успехом. „Веома смо задовољни како су авиони Стратолаунча наступили данас, а уједно смо и подједнако узбуђени колико је та платформа ближа лансирању своје прве хиперсоничне летилице“, рекао је главни оперативни директор Стратолаунча Захари Кревор током конференције за штампу после лета.


Суоснивач Мајкрософта Пол Ален основао је Стратолаунч 2011. године са идејом да се "рок" користи за лансирање сателита, али Ален је умро у октобру 2018. године, не дочекавши да његова визија постане стварност. Нажалост доживео је да се "рок" два трупа рушио. Авион је извео свој први и до 29. априла ове године једини пробни лет тек априла 2019. године. Компанија је продата у октобру 2019. тренутним власницима, који су преиначили улогу "рока". Авион ће сада служити као мобилна платформа за лансирање хиперсоничних летилица или управљивих ваздухоплова која путују најмање пет пута брже од брзине звука.


Иначе Стратолаунч развија сопствену породицу хиперсоничних ваздухоплова, укључујући и летилицу за вишекратну употребу (8,5 м), названу "талон", која ће прва летети "роком", али то се неће догодити још неко време јер "рок" прво мора да обави одређени број додатних самосталних летова, рекли су представници компаније. Ако све буде ишло по плану, први тестови издржљивости "рока" и "талона" биће обављени почетком следеће године. Летна верзија "талона" ће достићи хиперсоничну брзину током 2022. године, а први лет са поновном употребом "талона" следи 2023. године, рекао је главни технички директор Стратолаунча Данијел Милман.


Подаци прикупљени током летова "талона" могли би бити од интереса за америчку војску, која већ годинама развија своје хиперсоничне летилице, мада још ниједна није у функцији. (Хиперсоничне вучне летилице су добри системи за лансирање оруђа, јер их њихова маневарска способност чини робуснијим у односу на традиционалне балистичке пројектиле).


„Једно од подручја које разматрамо је како можемо да помогнемо Министарству одбране у ублажавању ризика при испитивању скупих летачких програма“, рекао је Милман. "Наш пројекат има способност ношења корисног терета, а такође и способност испитивања разних материјала. Такође овај пројекат има и способност летења у разним условима и широким спектрима који занимају људе у одбрамбеном смислу хиперсонике.



Аутор: Мајк Вол, аутор књиге „Тамо негде“ у издању Гранд централ паблишинга из 2018. године, а у илустрацији Карла Тејта. Књига говори о ванземаљском животу.

Извор: Спејс


За "Ћирилизивано" превео

Милорад Ђошић, пуковник авијације

у пензији

Нема коментара:

Постави коментар

Пишите српски, ћирилицом!